Kirurgi

Tanntrekking er som oftest siste utvei dersom tannen ikke kan reddes ved bruk av annen behandling. Men det er også eneste utvei når en tann har løsnet som følge av langvarig tannløsningssykdom.

Ved andre tilfeller ønsker man kanskje å fjerne en tann for å forebygge plager. Dette er gjelder ofte visdomstenner ettersom mange pasienter mangler plass, de vokser skjevt eller gir betennelse i tannkjøttet. Dersom en visdomstann står vanskelig plassert i kjeven eller er dekt av tannkjøttet kan det bli behov for kirurgisk inngrep. Dette innebærer at man løfter tannkjøttet slik at tannlegen får bedre innsyn, og mulighet til å få grep rundt tannen. I noen tilfeller vil det også være behov fjerning av ben eller å dele opp tannen for å forsikre at den blir fjernet på en skånsom måte.

Før noen eventuell fjerning av visdomstenner tar vi et OPG-røntgen (panoramabilde) av dine tenner og kjeve. Deler av røntgenbildet blir dekket av Helfo.

Behandlingen skal være smertefri, men det er normalt at man kjenner seg sår i området 2-3 dager etter inngrepet. Etter kirurgisk behandling må man ta visse forholdsregler – disse blir gitt til deg både muntlig og skriftlig. Du må gjerne ringe oss dersom du har spørsmål, både før og etter behandling!

Ring oss på alf 38 14 83 90 Våre åpningstider er 08:00 til 16:00

TANN.png

Våre åpningstider:
Mandag - torsdag 08.00 til 16.00
Fredag 08.00 til 15.00

TANN.png

Hos oss er det gratis og enkel parkering.

Gode bussforbindelser.