Tannkjøttbetennelse & Tannløsningssykdom

Tannløsningssykdom (periodonditt) er en bakteriell sykdom som angriper tennenes festeapparat. Sykdommen rammer mange voksne etter 35-40 års alderen, men kan også forekomme hos yngre pasienter.

Årsaker til tannkjøttbetennelse/tannløsningssykdom

Tannkjøttbetennelse (gingivitt) oppstår når det blir infeksjon av bakterier i spalten vi har mellom tann og tannkjøtt. Dersom dette bakteriebelegget ikke blir fjernet, kan tannkjøttets festeapparat bli gradvis redusert – tannen blir løs, og kan til slutt miste benfeste totalt.

Tannstein er forkalket bakteriebelegg, og en person med mye tannstein vil ha økt risiko for å utvikle tannløsningssykdom ettersom tannstein gjør det lettere for bakteriebelegg å feste seg. Tannløsningssykdom begynner med tannkjøttsbetennelse, som er et varseltegn på dårlig munnhygiene, og utvikler seg i dybden hvis pasienten går ubehandlet. Mange merker ikke selv at de er rammet av sykdommen.

Noen personer er mer utsatt for å få tannkjøttbetennelse/tannløsningssykdom enn andre. Sykdommen styres blant annet av en genetisk komponent, slik at enkelte familier er mer disponert gjennom arv. For disse personene vil derfor grundig munnhygiene være særdeles viktig! Hjerte- og karsykdommer, diabetes og sykdommer som påvirker kroppens immunrespons er andre årsaker som kan spille inn, eller bli forverret av tannløsningssykdom. Røyking regnes som den største risikofaktoren for utvikling av tannløsningssykdom.

Et vanlig symptom på tannkjøttbetennelse er rødt/hovent tannkjøtt som blør lett når du pusser tennene, og tannfestene kan bli angrepet også uten at pasienten merker det. Ofte blir en ikke oppmerksom på tilstanden før tennene begynner å løsne (tannløsningssykdom). Det er derfor viktig med regelmessig kontroll og rens hos tannlege/tannpleier, og god hygiene og forebygging på individuell basis.

Forebygging av sykdommen

Tannkjøttbetennelse kan forebygges ved å fjerne det som direkte forårsaker sykdommen; bakteriebelegg og tannstein. Dette gjøres ved å:

• Pusse tennene nøye, og ved bruk av riktig børsteteknikk og tannbørste (spør din tannlege/tannpleier dersom du har usikkerhet rundt dette).

• Regelmessig bruk av tanntråd, tannstikker eller interdentalbørste.

• Regelmessig fjerning av bakteriebelegg og tannstein hos tannpleier eller tannlege.

Behandling av tannkjøttbetennelse/tannløsningssykdom

Behandling av sykdommen krever systematisk, profesjonell fjerning av tannstein og bakteriebelegg hos tannpleier/tannlege – kombinert med grundig hygiene hjemme (tannpuss, tanntråd/interdentalbørster, munnskyll). I tilfeller der lommen i tannkjøttet er for dyp til å fjerne belegget, kan kirurgisk behandling være nødvendig for å få sykdommen under kontroll.

Kronisk tannløsningssykdom må holdes i sjakk for å hindre forverring, og det er derfor viktig å komme regelmessig til rens. Tannpleier/tannlege evaluerer hvor tett pasienten må følges opp, avhengig av hvor omfattende sykdommen er. Man blir instruert og informert om gode teknikker og midler som anvendes til daglig hjemme, noe som er viktig for å bremse sykdommen.

Personer med tannløsningssykdom (periodontitt) får deler av behandlingen dekket av Helfo.

TANN.png

Våre åpningstider:
Mandag - torsdag 08.00 til 16.00
Fredag 08.00 til 15.00

TANN.png

Hos oss er det gratis og enkel parkering.

Gode bussforbindelser.